pondělí 20. října 2014

The IT Crowd

Tak, opět se ozývám všem svým 0 čtenářům po nějakém tom čtvrt roce. Zdá se, že je tradicí napsat nějaké povídání, jakmile se člověk objeví na vysoké škole, takže tímto považuji tuto tradici za splněnou. Obávám se, že z celého článku smrdí něco jako "líbí se mi tu moc se mi tu líbí" a bohužel i "jsem velký programatér, muhehe", popřípadě "jsem i tak trochu vlezdoprdelka a šprt", tak mě prosím omluvte, případní zabloudivší čtenáři.

Dostal jsem se na FEL ČVUT, program Otevřená informatika. S přijímačkami jsem neměl tu čest, vzali mě na průměr, (<= 1.5 z matematiky není zrovna výzva). Váhal jsem mezi tímhle a FITem, ale nakonec zvítězil FEL. Studium by tu mělo být spíše teoretičtější, více orientované na výzkum a celkově se mi líbí, že to nejsou jen operační systémy, logická hradla a vrtání se v nechutných zaprášených obvodech, ale víceméně matematika, programování a časem snad umělá inteligence. I když na hardware a OS samozřejmě taky trochu dojde. No a taky mám místo C/C++ Javu a Python, což asi rozhodlo. Plus je to blíž k metru :-D.

Mám tedy čtyři povinné předměty:

Programování 1
Tohle je normální programování vyučované v Javě. Učíme se hezky popořadě copak jsou to ty podmínky, cykly, proměnné, OOP a tak. Musím ocenit, že na úvod si na nás připravili port robota Karla hezky do Javy včetně GUI, a tři cvičení jsme s ním hledali cestu bludištěm, což je rozhodně zajímavější, než dělat posté konzolovou kalkulačku (ta přišla hned vzápětí). Co se programování týče, tak mě tam asi nic moc nového nenaučí, ale ta teorie za tím je fajn, člověk se aspoň dozví, jak to funguje v paměti nebo něco o Javě. Prostě takové ty věci na které na střední nebyl čas a doma se je moc studovat nechce.

Co je ale zajímavější, že pro ty, kteří už programovat umí a nudili by se, je možnost zúčastnit se http://www.sscaitournament.com/, a psát uměle inteligentního bota do Starcraftu. Takže jsem hned běžel do Xzone, koupil Starcraft a až se mě někdo zeptá co studuju, tak odpovím, že hraju Starcraft. Ještě nevím jak to budu stíhat, a přímo do soutěže to asi nepošlu, ale je to moc pěkné na hraní si s panáčky a zdrojákem, popřípadě výmluvy, že se sice neučím, ale přesto dělám něco do školy.

Řešení problémů a hry
Kdo z vás má předmět, který se jmenuje takhle, ha? Tohle je víceméně motivační předmět, který nám má ukázat, co se dá v informatice dělat za husťárny, a zároveň taková veselá algoritmizace. Za semestr děláme tři projekty - hráče na vězňovo dilema (každý má toho svého udělat co nejchytřejšího, a nakonec se všichni postaví proti sobě a zvítězí ten, kdo nahrál nejvíc bodů), spamový filtr (úvod do strojového učení) a nakonec reversi. První dvě legrace v Pythonu, poslední už v Javě. Na přednáškách nám povídají něco o Pythonu, abychom do toho rychleji pronikli (taky nic moc nového, CheckIO naučil), ale hlavně takové věci jako jak psát čistý kód, jak psát správně unit testy a tak, což mi přijde naprosto úžasné. A jako bonus budou tři motivační přednášky od lidí z praxe, k čemu všemu je tam ta matematika a další teorie dobrá, nebo co všechno se dá pomocí programování dokázat.

---- Přerušuji svou namyšlenost, pusťte si poníka. ----

Diskrétní matematika
Ok, tady jsem si narozdíl od programování nic moc dopředu udělat nemohl. Nicméně i tohle je bomba - učí nás úžasný a hlavně normální pan Habala, který dokáže látku podat opravdu lidsky, s nadhledem a tak, že člověk jenom kouká, jak se do něj lejou vědomosti. I  když občas je to dost fofr, tak to chce si nad tím ještě sednout. Máme od něj volně ke stažení skvělá (a místy i vtipná) skripta, vypsané definice a věty ke každé přednášce, abychom je nemuseli opisovat, a každý týden dostáváme domácí úkoly, abychom aspoň trochu museli zapnout mozek. Co se obsahu týče, tak je to taková ta teorie jako množiny, relace, matematická indukce, a hlavně spousty a spousty důkazů. Časem to bude i rekurze, různé srandy s počítáním modulo a taková vyloženě matematika, která se v informatice bude hodit. Hustý!

Lineární algebra
O té jsem všude četl, jaká je to hrůza a lidé na tom vylétávají, ale nakonec to nevypadá tak zle (aspoň zatím). Docela pomáhá, že máme 4 hodiny přednášek místo 2, takže je čas to probrat důkladně, a hlavně máme opět skvělého vyučujícího. Profesor Pták je už starší pán, a navíc takový trochu ortodoxní učitel, takže si na začátku každé přednášky stoupáme na pozdrav, ale je taky hrozně fajn. Vtipkuje, povídá různé historky a učí to zase jako normální člověk. Všechno důležité píše na tabuli, dává hromady vzorových příkladů a odpovídá na každé (i značně debilní) otázky. No a na cvičení máme pana Hrocha - hotová zoo. Minulý týden přišel i pán povídat o tom, jak se dá lingebra aplikovat v umělé inteligenci a rozpoznávání, ale bohužel měl autobus zpoždění a moc jsem toho neviděl :(

Pak máme povinnost zvolit si humanitní předměty za 4 kredity, což jsem pokryl Ekonomikou podnikání. Tam už je to trochu horší. Musím ale uznat, že i tu učí výborně, ačkoli bych se nedivil, kdyby ji na technické univerzitě, kde to patrně nebude úplně oblíbený předmět, jen tak odbyli. Ale na můj vkus se tam moc mluví takovými divnými slovy a já si tam připadám jako úplný blb a stýská se mi po matematice. Ale co už, snad z toho nevyletím, a jestli si skutečně jednou založím vlastní herní studio, tak to třeba nějak pomůže...

Co mě potěšilo je, že máme od školy k dispozici studentské licence na všechny IDEčka od JetBrains. Zatím tedy používám jen IntelliJ, protože Python i PHP dělám ve vimu, ale je fajn mít tu možnost.

Jinak je to docela příjemná změna oproti střední - člověk je tu tak nějak sám za sebe a nemá kolem třídu z poloviny tvořenou dementy. Jen tak si chodím, kam zrovna potřebuju, aniž bych se musel vybavovat s cizími lidmi, nebo si někde sednu s noutbukem a programuju si. No a rychlost internetu je naprosto boží! Doufám, že se tu nějak udržím, opravdu by bylo příjemné dostudovat...

3 komentáře:

  1. Řešení problémů a hry závidím, u nás na jméno může lákat leda ,,Fyzika v experimentech" :D Naopak nezávidím humanitní předměty. I když jak to má v názvu třeba tu ekonomiku, tak mě to tak neděsí..
    Lingebry bych se zas tolik nebála - mně třeba přítel říkal, že většina příkladů se prostě dělá nacpáním něčeho do matice a jejím následným řešením. Ale třeba to máte nějaký o dost jiný (to ale asi moc nejde, co?). U nás (MFF UK) je totiž největším strašákem matematická analýza...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čtenář! o.O
      Zatím to taky vypadá docela maticově, tak díky za uklidnění :)
      Analýza mě čeká až příští semestr, takže jsem zatím hrůzy ušetřen. Já zase nezávidím tu fyziku, tu bych aspoň ve velkém moc nedával, tedy smekám.

      Vymazat
    2. Za čtenáře může tvoje, jak píšeš, gurlfriend, páč psala, žes psal recenzi na Ready Player One, a já už takhle mám tak 400 tipů na knížky k přečtení, ale samozřejmě potřebuju další.
      U nás je ta analýza děsná hlavně proto, že na přednášce člověk jen sedí a píše a píše a nestačí to ukládat. Ale aspoň umíme dokázat, že 1>0 :D
      Ve fyzice zatím dost často jen rozšiřujeme a podrobněji probíráme to, co jsme brali na gymplu, takže člověk není úplně ztracenej. Ale čas na smekání bude až udělám aspoň jednu zkoušku :D

      Vymazat