úterý 4. února 2014

Ready Player One

K Vánocům jsem od gurlfriend dostal knihu Ready Player One od Ernesta Clinea. Chvíli mi trvalo, než jsem se k tomu dostal, ale jakmile se tak stalo, padla kniha během pár dnů. A přibližně po dobu dalších dvou týdnů jsem jí byl naprosto posedlý - každý večer jsem si znovu četl různé části, sehnal jsem si wallpaper s postavami, stáhl audiobook (namluvený Wilem Wheatonem!), dvě alba španělské undergroundové kapely, jejíž hudba je inspirovaná právě touto knihou a spoustu hudby a filmů zmiňovaných v knize. Řekl jsem si tedy, že když už mám ten blog, neškodilo by stvořit menší recenzi.

První vydání
Máme hezčí obálku

Děj knihy se odehrává v dystopické budoucnosti roku 2045. Na světě došly zásoby ropy a kvůli energetické krizi nyní  většina obyvatelstva žije v bídě v chudinských čtvrtích. Když se tedy objevila příležitost uniknout z reality v podobě MMORPG OASIS, všichni po ní skočili. Najednou našli smysl života - ve virtuálním světě něco znamenali, mohli něčeho dosáhnout a prožít veselejší život než ve skutečnosti. Netrvalo dlouho, a lidé začali trávit víc času online než ve skutečném světě. Tam se vraceli jen kvůli otravným povinnostem typu najíst se, spát... to je tak asi všechno.

Příběh začíná v době, kdy tvůrce OASIS, James Halliday, umírá. Ihned po jeho smrti proletí světem OASIS video, v němž vyhlašuje soutěž: kdo jako první nalezne 3 klíče, které schoval kdesi v rozlehlém světě OASIS, získá veškeré jeho ohromné bohatství a stane se novým vlastníkem OASIS. Cestu ke každému klíči ukazuje hlavolam nebo hádanka. Tyto rébusy se všechny vztahují k 80. létům, kterými byl Halliday posedlý. Celý svět se tak nakrátko vrátí o 60 let nazpět, jelikož každý začne horečně studovat veškeré filmy, seriály, videohry, hudbu, komiksy a knihy z té doby ve snaze rozluštit první hádanku. Ernest Cline sám 80. léta zbožňuje, takže je kniha doslova přecpaná různými odkazy, narážkami a vtípky a srdce každého pamětníka musí zaplesat. Já taky něco poznal, a to jsem do 80. let ani nepáchl!

Hlavní postavou je osmnáctiletý kluk Wade Watts žijící ve slumech na okraji Oklahomy. V OASIS vystupuje pod nickem Parzival, a veškerý svůj čas věnuje hledání prvního klíče. Když už je tedy ta hlavní postava, tak ho samozřejmě najde, ke všemu jako první na světě. Tím se na něj zaměří pozornost všech ostatních hráčů, kteří ho touží dostihnout a vypáčit z něj všechno co ví. V první řadě je to společnost IOI, Innovative Online Industries, vystupující jako hlavní záporáci. Ti chtějí s pomocí Hallidayova bohatství převzít OASIS a uvalit na něj cenzuru, měsíční poplatky a přísnou kontrolu. Parzival tak spolu s několika přáteli svádí závod s časem a IOI ve snaze najít všechny klíče dříve než bude svět OASIS ztracen.

Nejvíc mě na knize zaujaly dvě věci. Jednak jsou to samozřejmě narážky na všechny možné geekoviny - od planety postavené podle staré textové hry Zork přes zkoušku, ve které musejí hráči přehrát celý Monty Python and the Holy Grail až po fakt, že OASIS má licenci na všechny světy kdy stvořené, takže tu vedle sebe najdete Azeroth, Středozem, Star Wars, Indiana Jonese, Firefly, Star Trek, Battlestar Galacticu, Dunu, Marvel Universe, Power Rangers, Blade Runnera, Robouniversum, Simpsonovy a vím já co ještě - nerdgasm jak prase.

Druhá věc jsou postavy. Přišlo mi, že Ernest Cline krásně vykreslil vztah lidí, kteří se sice znají celý život z hry, vědí o sobě všechno, tráví spolu spoustu času každý den, ale vlastně se ani jednou nesetkali tváří v tvář. Všichni jsou to patrně vlivem hry zakřiknutí introverti a tak jsou chvíle, kdy se v závěru knihy postupně setkávají ve skutečnosti, skutečně k nezaplacení. Autor zde dokonce rozvíjí i pěkný nerdský love story (až mi to připomnělo Machinae Supremacy - One Day In The Universe), když Parzival při hledání prvního klíče narazí na slavnou bloggerku Art3mis, do které je už léta zamilovaný z četby jejího blogu. Postupně spolu začínají chodit v rámci OASIS a Parzival zvrtává jednu věc za druhou ("Neboj, já se taky řehtám jako kůň!")

Ačkoliv je český překlad velmi zdařilý, přišel mi audiobook v angličtině lepší, ale to bude možná prostě tou audiobookovostí. Každopádně, knihu doporučuju všema deseti - nerdi ani geekové určitě nebudou litovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat